Treceți la conținutul principal

Recunoasterea semnelor tacute ale hartuirii elevilor si metode de combatere a aparitiei ei

    Un copil care se trezeste dimineata cu teama ca trebuie sa mearga la scoala, care se culca seara cu
aceeasi teama, dandu-i si glas ,,mami, mi-e frica maine la scoala,, sau ,,mami, iar vor rade de mine maine la scoala,, nu este nici pe departe un copil neadaptat.
    Un copil care abia astepta sa ajunga la scoala, care rasfoia pe nerasuflate manualele noi, asezate cu grija parinteasca pe micile bancute in prima zi de scoala, se transforma pe zi ce trece, la inceput aproape insesizabil de catre parinti, apoi din ce in ce mai vizibil pentru cei din jur, din pacate, multi dintre ei prea putin implicati emotional, insisi parintii prea obositi, prea satui de greutatile si neajunsurile zilnice. Semnele sunt vizibile dar crezute ca trecatoare, crezute ca fite de copil, aceasta si din cauza incapacitatii de a observa dincolo de ele, de a observa strigatul din spatele lor, strigatul de ajutor pe care il contin. Copilul cere ajutor prin refuzul de a mai merge la scoala, refuzul de a-si face temele, prin întristarea fetei sau groaza care se poate citi pe fata sa, atunci când este intrebat despre scoala, urmând cele mai grave strigate de ajutor, manifestate prin enurezisul si encoprezisul nocturn, dereglarile alimentare si de apetit,  dorinta si declaratia explicita a dorintei de moarte, de a nu mai exista, toate acestea vazute de catre copil ca o salvare de chinul pe care il traieste la scoala.
   De regula, elevul nu marturiseste nimanui prin ce trece el, crezând foarte puternic ca nimanui nu ii va pasa, ca nu-l poate ajuta oricum nimeni, iar in cazul situatiei de hartuire si intimidare de catre un cadru didactic sau de catre unul sau mai multi colegi, se teme de razbunarea acelora.
    ,,Mofturi de copil,, sau ,,Copiii sunt copii,, sau ,,Asa sunt baietii,, sau ,,Si eu cand am fost elev/a la fel am fost sicanat/a de un coleg si uite, nu am nimic, am crescut si nu am nimic,,. Oare? Parintii disfunctionali cresc copii disfunctionali. Sau, cum se mai spune, copilul este simptomul familiei. Este chestie confirmata. Nu insist pe acest subiect.
    De la începutul carierei de psiholog, am vazut multi astfel de elevi, de la varste mici pana la scolaritate mai mare. ,,Sunt un prost si niciodata nu o sa fac ceva bine,, , ,,Eu sunt dracu,, , ,,Merit sa mor fiindca sunt prea prost,, sau ,,Tu spui asa ca esti mama mea si imi vrei binele, dar eu stiu ca sunt prost si nu sunt bun de nimic,, sunt doar cateva lucruri pe care le-am auzit, spuse cu cea mai trista voce din lume, multe spuse in timp ce lacrimile le curgeau pe obraji. Duc cu ei o mare povara si nu stiu cum sa ceara ajutor. Sunt total neincrezatori ca ii poate ajuta cineva, li se pare ca traiesc intr-o situatie fara iesire. Sunt introvertiti, au dificultati de integrare intr-un grup pentru ca nu mai au incredere in nimeni si se tem sa nu fie iarasi batjocoriti, au uitat cum trebuie sa ,,arate,, un prieten. Dar, in parc cauta sa-si faca prieteni fiindca ,,aici nu ma cunoaste nimeni si nu stie ca sunt prost,,. Asa apare fobia sociala, un drum fara intoarcere daca nu se sesizeaza nimeni si nu l-i se da ajutorul de care au nevoie si pe care il cer in felul lor.
    Mentionez si depresia care apare in cazul multora dintre elevii care nu mai fac fata presiunii exercitate de catre hartuitori, riscul suicidal devenind extrem de mare in rândul elevilor de scolaritate mica. Repet, acestor copii le este teama sa spuna cuiva prin ce trec,chiar si parintilor, pentru a nu fi considerati ei vinovati  si chiar pedepsiti, invinuiti fiind de minciuna, sau in familiile in care încrederea reciproca nu a fost factor prioritar. Puneti samanta increderii si cresteti-o in fiecare zi!
   Ce este de facut?
   Persoanele adulte din proximitatea lor dar nu numai, caci si un coleg sau prieten poate lua atitudine atunci cand un copil trece prin evenimente care nu au ce cauta intr-o scoala, sesizând intai cadrul didactic, apoi directorul scolii si chiar consilierul scolar. Mai important, informarea parintilor copilului in cauza. Toate acestea pot reprezenta un prim pas spre rezolvarea problemelor, copilul vazand ca nu este singur. Daca de primii trei nu pot spune ce atitudine vor lua, ultimii, parintii, sunt direct interesati de binele propriului copil. Important este sa dea crezare celor aflate, sa-si asculte activ copilul, sa-l observe, de la mimica, postura, pana la comportament si atitudine, toate sunt semnale ale problemei prin care trece.
    Aveti incredere in proprii copii! Parintii sunt singurii in care copiii au cea mai mare incredere, daca stiti cum sa o intretineti.
  
   

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Evaluari copii tipici si atipici

  Pentru ca, in cabinetul nostru, atentia se indreapta cu mare seriozitate si implicare catre copii, ne propunem sa le facem vizita cat mai placuta intr-un mediu destinat lor, cu materialele potrivite, nontoxice, care sa ii ajute sa se dezvolte dar si sa se distreze invatand. Oferim evaluari psihodiagnostice si psihologopedice pentru copii tipici si atipici, interventie scurta logopedica, interventie comportamentala copii tipici si atipici, terapie ABA, terapie ocupationala, dezvoltare personala copii tipici si atipici, ateliere, workshop-uri copii. Organizam seesiuni de joaca libera, in timpul carora sa se descopere, sa lege prietenii, sub atenta supraveghere a unui psiholog atestat. Garantam un timp petrecut cu folos! Cabinetul se afla in sectorul 6. Programari 0741376402 Cabinetul nostru asigura pastrarea confidentialitatii tuturor celor care participa la activitati!

Ateliere dezvoltare personala Online copii 6-9 ani

     Stam in casa de atatea luni si, se pare, urmeaza alte luni de stat mai mult in casa.  Fara sa se intalneasca cu prietenii, fara sa se vada in parc cu colegii de scoala, fara sa participe la activitati in mijlocul celor de aceeasi varsta, copiii trec mai greu decat adultii prin aceste schimbari. Nevoia de socializare cu prietenii, de a alerga in parc cu alti copii, de a fi pusi in fata provocarilor de tot felul, ii fac pe micutii nostri mai nerabdatori, mai stresati si anxiosi.  Fiecare dintre noi incercam sa facem ce stim mai bine pentru a le usura adaptarea la noile conditii de viata.  In acest sens, activitatea mea este prezenta, de acum, si in mediul virtual, gandind ateliere pentru copii spre a-i ajuta in aceste zile. Pe 31   Octombrie , incepand cu ora 11 ,  Cabinet de Psihologie Cristina Cristea organizeaza un Atelier de dezvoltare personala   si emotionala Online  pentru copiii cu varste intre 6 si 9 ani.  Atelierul se...

Reducere pentru copii intre 25 Mai-15 Iunie

In Iunie sarbatorim copiii! Toti copiii, mai mici sau mai mari, au dreptul sa se afle in centrul atentiei tuturor in fiecare zi, nu doar de 1 Iunie. Dar, aceasta zi, ne aminteste in mod deosebit de cei mici. Chiar daca unii copii trec prin diferite momente mai putin placute, atat penttu ei cat si pentru parintii/familiile lor, ei merita atentie, empatie, grija.  Pentru copiii care trec, in aceste zile si saptamani, prin situatii dificile si pentru parintii care au semne de intrebare, dubii si ingrijorari cu privire la evolutia sanatoasa a celui mic, am pregatit o serie de Reduceri la evaluari psihologice a nivelului de dezvoltare si interventie de scurta durata, pentru copii si adolescenti, in perioasa 25 Mai-15 Iunie, de Luni pana Duminica, intre orele 09.00-19.00.  In aceasta perioada, orice copil si adolescent care ne trece pragul, va fi intampinat cu prietenie si empatie si, la plecare, va primi o mica surpriza. Pentru ca ne place sa ajutam si ne place sa petrecem timp pre...